Ludzie przez całe życie gromadzą majątek, którym chcą dysponować również w akcie ostatniej woli. Sposobem na to jest sporządzanie testamentu, a więc przeprowadzenia określonych czynności prawnych. Jeśli zabraknie takiego dokumentu, dziedziczenie odbędzie się według ustawy. Należy pamiętać, że przepisy dotyczące ostatniej woli znajdują się w Kodeksie cywilnym.
Testament sporządzony zgodnie z wymogami prawnymi prawa spadkowego jest ważny w każdych okolicznościach. Można go przygotować nie tylko u notariusza, choć ta forma jest polecana z uwagi na zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu. Ze względu na doniosłość skutków jakie wywołuje omawiana czynność, warto z nią również udać się do kancelarii adwokackiej. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty, opartej na bogatym doświadczeniu. Dowiedz się, jak napisać testament, by był uznany za ważny w świetle prawa!
Czym jest testament?
Testament jest dokumentem, w którym testator spisuje swoją ostatnią wolę. Jednocześnie jest to czynność prawna, która charakteryzuje się konkretnymi cechami. W myśl przepisów Kodeksu cywilnego testament jest ważny, gdy został spisany przez osobę dysponującą pełną zdolnością do czynności prawnych. Dokument ten ma charakter osobisty, nie można go zatem sporządzić ani odwołać dzięki pełnomocnikowi. Warto również pamiętać, że skutki testamentu pojawiają się w momencie śmierci testatora.
Wiele osób zastanawia się, jak napisać testament. Obawiają się popełnienia błędów, samodzielne sporządzanie testamentu jest dla nich ogromnym problemem. Rozwiązaniem może być testament notarialny, który ma formę aktu notarialnego, podpisanego w obecności notariusza. Warto pamiętać, że popularną formą jest również testament ustny.
Dlaczego warto sporządzić testament notarialny?
Testament notarialny nie jest wymagany prawem, jednak warto rozważyć takie rozwiązanie. Wybierając je, można mieć pewność, że dokument będzie opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i nie pojawią się żadne wątpliwości, jak sporządzić testament. Notariusz może również przechować pismo i usprawnić proces przekazania majątku spadkobiercom.
Oczywiście sporządzanie testamentu może polegać na odręcznym spisaniu ostatniej woli, co nie odbierze mu mocy prawnej. Trzeba jednak go właściwie zatytułować, np. nagłówkiem „Testament” lub „Ostatnia wola”. To ważne, jak napisany jest testament. Jego treść powinna być sporządzona pismem odręcznym. W przeciwnym wypadku dokument ten może być uznany jako nieważny. Co ważne, pismo musi być czytelne. Odręczny testament musi być podpisany własnoręcznie, pełnym imieniem i nazwiskiem i oznaczony datą sporządzenia. Skoro już wiesz, jak napisać testament, dowiedz się, czym jest testament ustny!
Czym jest testament ustny?
Testament ustny jest sporządzany poprzez oświadczenie woli w obecności co najmniej trzech świadków. Ma on taką samą moc, jak dokument odręczny czy testament notarialny. Można nim również zmienić każdy wcześniej spisany testament. Jak jednak sporządzić testament ustny?
W przypadku testamentu ustnego konieczne jest spełnienie pewnych warunków, mianowicie:
- wynika on z obawy nadchodzącej śmierci spadkodawcy,
- nie jest możliwe sporządzenie testamentu w formie pisemnej,
- wysłuchało go trzech świadków,
- treść testamentu ustnego została spisana przed upływem 12 miesięcy od złożenia oświadczenia woli i podpisana przez spadkodawcę w obecności dwóch osób.
Testament ustny jest na ogół sporządzany przez osoby chore, np. znajdujące się w szpitalu lub przy nagłym pogorszeniu się zdrowia.